24- 30 april

6 juni 2017 - Sydney, Australië

Het is een beetje raar, vandaag is het 6 juni en we zijn al weer 11 dagen thuis. We hebben op veel campings en kampgrounds zeer slecht wifi gehad en omdat ik deze blog online moet schrijven kon ik dus niets. Toch wil ik mijn verhaal afmaken dus gaan we gewoon verder.

Het is maandag 24 april en we zijn vanmorgen vanuit Grafton weer verder naar het noorden vertrokken. Over de Summerland Highway gaat het naar Casino, Lismore, Bangalow en Byron Bay. ​Daar blijven we een dagje. Byron Bay is een surfersparadijs, veel zee en strand, een dorpje vol leuke winkeltjes en restaurantjes.
​De 25e april is Anzac-day, een herdenkingsdag vanuit de 1e Wereldoorlog, Veel winkels zijn gesloten en de mensen zijn vrij. Het is lekker warm en we hebben er een stranddag van gemaakt, oppassen dus dat we niet verbranden.
DSCN7010        DSCN7029

​De 26e trekken we weer door naar Murwillumbah. Dit ligt op de grens van de staten New South Wales, waar we nu nog zijn en Queensland. Het weer is niet meer zo mooi, wat regenachtig en koeler. ​In Murwillumbah is de Tweed Regional Gallery, we gaan even kijken en koffiedrinken.
DSCN7059     DSCN7057

​Een paar weken geleden is de orkaan Debbie bezig geweest in noordelijker Queensland. Wat de meeste niet weten dat die, afgezwakt, met een boog naar het zuiden is gegaan, terug naar de kust. Zij heeft een enorme hoeveelheid water daar neer gekiept. Het water was weg toen we in dat gebied kwamen maar de schade was nog erg zichtbaar. Veel omgezakte bomen, bij beken en rivieren veel schade, kanten weggeslagen, ook stukken weg verdwenen maar ook ondergelopen huizen. Bij veel adressen stond het meubilair aan de straat om naar de stort te gaan, alles kapot, vies, erg hoor.

DSCN7062    DSCN7064

​We zijn onderweg naar Bornhoffen, een centrum met lesruimten en slaapzalen. De National Gathering van de Australian Basketmakers werd daar gehouden. Ik had een uitnodiging gekregen om daar aan deel te nemen en ik zou daar een workshop geven en een lezing houden.
​Onze camping ligt 1,5 km. verder en tussen Bornhoffen en de camping was een grote landverschuiving geweest door de regen. De weg was ondertussen wel schoon gemaakt maar er was zoveel weggeslagen dat er nog net een rijbaantje vrij was. ​Hekken aan alle kanten, afgrond aan een kant met daar onderin een huis helemaal in de modder gevangen. Ik kreeg er wel de kriebels van, hoor.
Na onze aanmelding op de camping zijn we nu echt naar Bornhoffen gegaan.
​We werden er zeer hartelijk ontvangen. De rest van de avond waren er verschillende lezingen.
DSCN7068    DSCN7209

​De volgende dag heb ik deelgenomen aan verschillende workshops waaronder een klein boomblad maken van ijzerdraad en raffia, een mandje met palminflorescence, philodendron en bananenblad. Daarna mijn lezing voorbereid die ik dus 's avonds gegeven heb. Het was mooi zonnig weer vandaag, niet zo warm, 20 graden maar wel mooi om buiten te werken.
DSCN7076                      DSCN7083
DSCN7075                      DSCN7087

​Vrijdag de 28e april heb ik mijn workshop 'Burkinatechniek' gegeven. De dames waren zeer enthousiast. We zijn met pitriet begonnen maar later werd er geëxperimenteerd met andere materialen zoals bananenbladvezel, irisblad,enz.
​Vandaag was het weer totaal anders, kouder, nat en zeer veel wind.
DSCN7131         DSCN7133

DSCN7139

​De 29e zijn we weer verder getrokken, eerst naar de Hinzedam richting Nerang. De weg was heel mooi, slingerend, zeer bochtig en veel stijging en daling. Bij Tamborine kregen we een stuk van 2,5 km. met een stijging van 18%. We dachten daarna, zo dat is gelukt maar na 1 km kregen we weer zo'n stijging over 1 km. De Mercedesbus had flink te werken om boven te komen! We zaten ondertussen best wel hoog zodat we ook mooie uitzichten over de Goldcoast hadden.
We hebben 's avonds een camping in Toowoomba gevonden.
​Het weer was vandaag weer mooi, zo'n 20 graden en zonnig. Het is wel duidelijk dat we in de herfst zitten, de grote hitte is er af.
DSCN7218      DSCN7222

DSCN7223

​Toowoomba wordt dus ons noordelijkste punt. Het is zondag 30 april en zonnig maar koeler, 18 graden. We gaan weer meer naar het zuiden over de Gore Highway richting Millmeran. Het landschap veranderd nu ook, aan de zeekant was er veel tropisch regenwoud maar nu wordt het kaler en droger en heel andere planten.
​We zien nu ook langs de weg witte vlokken liggen en net als ik mij afvraag wat dat is zien we katoenvelden. De vlokken zijn dus katoenvlokken die al verwaaid zijn.
​Ook zien we weer de nodige kangeroes, helaas allemaal dood.
​Rare bulten zien we nu ook verschijnen en dat zijn termietenheuvels.
​Ook zien we nu ook voor de eerste keer Emu's, de Australische tegenhanger van de struisvogel in de buurt van Texas. Daar vinden we ook een plekje voor de camper.
We gaan hier een dagje blijven.

DSCN7256      DSCN7260
Later weer meer.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Bieke:
    6 juni 2017
    Leuk alweer om te lezen en de foto's te zien!
  2. Hilde:
    Zalig Mieke!
    Wat een leuke gevlochten blaadjes...
  3. Bieke:
    6 juni 2017
    Ja, vind ik ook heel tof.